עבור מרביתנו סל המוצרים הפנסיוניים השונים יכול להיות מבלבל ומורכב, ולכן על מנת שנבחר את המוצר שיענה על הצרכים הקיימים באופן המדויק ביותר, רבים מאיתנו מבצעים את הבחירה יחד עם משווק או יועץ פנסיוני. תוהים על ההבדלים? הנה כמה נקודות חשובות שמבדילות בין שני אנשי המקצוע.

הסעיפים השונים, התחיקות הרבות והמושגים שלעתים קרובות אינם מוכרים לכולנו הפכו את ההבנה במוצרים הפנסיוניים לאתגר לא קטן. לאור זאת, מומלץ לא פעם לשכור את שירותיהם של יועצים פנסיוניים מנוסים שידעו לתת לנו את ההכוונה והמידע בגובה העיניים ויפעלו כדי שנשיג את מבוקשנו ובתנאים הטובים ביותר. אך כשמציצים במודעות דרושים למיניהן רואים שישנם בעצם שני תפקידים – יועצים ומשווקים פנסיוניים. הדבר אף מפליא עוד יותר כשמגלים ששני בעלי התפקידים זוכים לאותה ההכשרה. לכן אם אתם מחפשים ללמוד את התחום כמקצוע או רוצים להעשיר את הידע הכללי בפעם הבאה שאתם זקוקים לשירות מקצועי, הנה כמה הבדלים שחשוב לדעת על קיומם.

הכשרה וידע מקצועי זהים

יועצים ומשווקים פנסיוניים מחוייבים בקבלת רישיון המוענק מטעם משרד האוצר. תהליך זה כרוך במעבר מספר בחינות יסוד ובחינות גמר המועברות על-ידי הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר ולאחר מכן בהשלמת התמחות מקצועית בת חצי שנה המפוקחת על-ידי איש מקצוע.

הן היועצים והן המשווקים מחוייבים לבקיאות במגוון רחב של תחומי ידע שונים וביניהם ניתן לציין מיסוי, זכויות וחובות פנסיה, מוצרים פנסיונים, אובדן כושר עבודה, ביטוחי חיים ובריאות ועוד. כלל התחומים הללו ורבים נוספים נלמדים בהכשרה משותפת במסגרת קורס ייעוץ פנסיוני המורכב למעשה ממספר קורסים כשכל קורס מכין את המשתתפים באופן פורטני בחינה אחר בחינה. בחינת היסוד הנדרשות הן: סטטיסטיקה ומימון, כלכלה, חשבונאות ויסודות הביטוח ובחינות הגמר הנדרשות הן: מקצועית א' וגמר פנסיוני.

ייעוץ אובייקטיבי מול פעילות מכירתית

ההבדל המהותי בין יועצים למשווקים פנסיוניים נעוץ בזיקה של בעל המקצוע למוצרים אותם הוא מציע. מטרתם של היועצים הפנסיוניים היא לסייע ללקוח לבחור במוצר הפנסיוני המתאים ביותר באופן אובייקטיבי וללא אינטרס כלכלי. המשווק הפנסיוני מייצג גופים פיננסיים דוגמת חברות ביטוח ובתי השקעות ומוכר את מוצריהם בגלוי מול הלקוח תוך שהוא מציג עצמו כמשווק בכפוף לחובת הגילוי הנאות. אין לטעות וגם תפקיד זה מכירתי ככל שיהיה מצריך את אותו הידע הנרחב כדי לדעת לייצג את המוצר כהלכה, להסביר את עדיפותו על פני מוצרים אחרים ולהתאימו לצורכי הלקוח.

אם ננסה לסכם זאת בכמה משפטים אז גם המשווק והיועץ הפנסיוני יכול לייעץ על כלל סוגי המוצרים הפנסיוניים הקיימים, רק שבעוד שהיועץ יכול להפנות את הלקוח למגוון רחב של גופים, הרי שהמשווק מפנה את הלקוח למוצרים של החברה אותה הוא מייצג. שני התפקידים מצריכים יחסי אנוש מעולים, נכונות לשירות פרונטלי וטלפוני אך תפקיד השיווק בהחלט ייחשב למאתגר יותר וידרוש מיומנויות מכירה טובות.

לסיכום

אם פניכם אל עבר קריירה בתחום הפנסיוני, עתה תוכלו להתאים את עצמכם לתפקיד הנכון ביותר עבורכם – תפקיד ייעוץ או משרה בעלת אופי יותר מכירתי. אם אתם נמצאים לקראת פגישה לבחירת המוצר הפנסיוני הנכון ביותר עבורכם, הרי שכעת תוכלו להבין טוב יותר את המשמעות של בעל התפקיד הניצב מולכם.